• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
Browsing by Document Types 
  •   Home
  • Browsing by Document Types
  •   Home
  • Browsing by Document Types
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browsing RBUPs vitenarkiv by Document Types "Peer reviewed"

  • 0-9
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z
  • Æ
  • Ø
  • Å

Sort by:

Order:

Results:

Now showing items 1-20 of 35

  • title
  • issue date
  • submit date
  • author
  • ascending
  • descending
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • Common Elements of Practice, Process and Implementation in Out-of-School-Time Academic Interventions for At-risk Children: a Systematic Review 

      Engell, Thomas; Kirkøen, Benedicte; Hammerstrøm, Karianne; Kornør, Hege; Ludvigsen, Kristine Horseng; Hagen, Kristine Amlund (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Academic achievement is a strong preventive factor against marginalization. Children at risk of academic failure and drop out can benefit from out-of-school-time academic (OSTA) interventions. Wide-scaled implementation ...
    • Diagnostisk nøyaktighet ved algoritmen til den norske versjonen av Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ-algoritmen) 

      Eidstuen, Jon Sigurd; Kornør, Hege (Peer reviewed; Journal article, 2017)
      Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) er et sett spørreskjema med tre informantversjoner: foreldre, lærere og barn ≥ 11 år. Måleegenskapene ved de ulike informantversjonene av SDQ er vurdert i separate ...
    • Emotion regulation and its relation to symptoms of anxiety and depression in children aged 8–12 years: does parental gender play a differentiating role? 

      Løvaas, Mona Elisabeth S; Sund, Anne Mari; Patras, Joshua; Martinsen, Kristin Dagmar; Hjemdal, Odin; Neumer, Simon-Peter; Holen, Solveig; Reinfjell, Trude (Peer reviewed; Journal article, 2018)
      Background: Symptoms of anxiety and depression are prevalent and highly comorbid in children, contributing to considerable impairment even at a subclinical level. Difficulties with emotion regulation are potentially related ...
    • Identification of Implementation Strategies Used for the Circle of Security-Virginia Family Model Intervention: Concept Mapping Study 

      Nielsen, Bettina; Slinning, Kari; Oddli, Hanne; Drozd, Filip (Peer reviewed; Journal article, 2018)
      Background: A reoccurring finding from health and clinical services is the failure to implement theory and research into practice and policy in appropriate and efficient ways, which is why it is essential to develop and ...
    • Key Concepts for assessing claims about treatment effects and making well-informed treatment choices 

      Oxman, Andrew David; Chalmers, Iain; Austvoll-Dahlgren, Astrid (Peer reviewed; Journal article, 2018)
    • Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket De Utrolige Årene Universalprogrammet (1. utg.) 

      Drozd, Filip; Hansen, Ketil Lenert (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      BAKGRUNN Denne artikkelen er en kunnskapsoppsummering av effektene på De Utrolige Årenes universalprogram Oppmerksomme og utviklingsstøttende foreldre (DUÅ Universal) i Norden. DUÅ Universal er et universalforebyggende ...
    • Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket FRIENDS for life (behandling) 

      Sæle, Rannveig Grøm; Sagatun, Åse (Peer reviewed; Journal article, 2018)
      Sammendrag BAKGRUNN Denne artikkelen er en kunnskapsoppsummering av effektene av tiltaket FRIENDS for life, et behandlingsprogram for barn og ungdommer med angst. Tiltaket er tilrettelagt for grupper, men kan også brukes ...
    • Mamma Mia – A randomized controlled trial of an internet intervention to enhance subjective well-being in perinatal women 

      Haga, Silje Marie; Kinser, Patricia; Wentzel-Larsen, Tore; Lisøy, Carina; Garthus-Niegel, Susan; Slinning, Kari; Drozd, Filip (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Subjective well-being (SWB) may buffer against psychosocial stressors such as the birth of a child. To assess the effectiveness of an unguided internet intervention (‘Mamma Mia’) on SWB among perinatal women, we investigated ...
    • Maternal personality disorder symptoms in primary health care: associations with mother–toddler interactions at one-year follow-up 

      Høivik, Magnhild Singstad; Lydersen, Stian; Ranøyen, Ingunn; Berg-Nielsen, Turid Suzanne (Peer reviewed; Journal article, 2018)
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Aberrant Behavior Checklist (ABC) 

      Halvorsen, Marianne; Myrbakk, Even; Martinussen, Monica (Journal article; Peer reviewed, 2015-05-07)
      Aberrant Behavior Checklist (ABC) er et spørreskjema som brukes for å kartlegge atferdsproblemer hos barn, ungdom og voksne med utviklingshemning. I den amerikanske manualen er det normer for alderen 6 til 89 år. ABC ble ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Ages & Stages Questionnaire: Social and Emotional (ASQ:SE) 

      Rasmussen, Lene-Mari P.; Martinussen, Monica (Journal article; Peer reviewed, 2013-09-06)
      Ages & Stages Questionnaire: Social and Emotional (ASQ:SE) er et screeningverktøy for å kartlegge sped- og småbarn i risikosonen for å utvikle sosiale eller emosjonelle vansker (Squires, Bricker & Twombly, 2003). I 2007 ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Behavior Rating Inventory Executive Function (BRIEF), foreldreversjon 

      Sørensen, Lin; Hysing, Mari (Journal article; Peer reviewed, 2014-12-09)
      Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF) er et foreldreutfylt spørreskjema for barn i alderen 5-18 år. Det brukes som mål på overordnete kognitive kontrollfunksjoner i hverdagen, betegnet som eksekutive ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Brief Problem Monitor (BPM) 

      Backer-Grøndahl, Agathe; Martinussen, Monica (Peer reviewed; Journal article, 2018)
      Brief Problem Monitor (BPM) er en kortversjon av kartleggingssystemet Achenbach System of Empirical Based Assessment (ASEBA). Instrumentet er utviklet for at man enkelt skal kunne følge med på barnets/ungdommens utvikling ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Brown Attention-Deficit Disorder Scales for Children and Adolescents, 3-7 år (Brown ADD Scales 3-7) 

      Bøe, Tormod; Hysing, Mari (Journal article; Peer reviewed, 2011-11-29)
      Brown ADD Scales (3-7) er et instrument som kartlegger et bredt spekter av ADHD-symptomer, samt funksjonsnedsettelse i eksekutive funksjoner som antas å være relatert til ADHD, hos barn i førskolealder. Instrumentet er ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Brown Attention-Deficit Disorder Scales for Children and Adolescents, 8-12 år (Brown ADD 8-12) 

      Hysing, Mari; Bøe, Tormod (Journal article; Peer reviewed, 2012-01-06)
      Brown ADD Scales (8-12) er et instrument som kartlegger et bredt spekter av ADHD-symptomer, samt funksjonsnedsettelse i eksekutive funksjoner som antas å være relatert til ADHD, hos barn i skolealder. Instrumentet er ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Child and Adolescent Psychiatric Assessment (CAPA) og Preschool Age Psychiatric Assessment (PAPA) 

      Jozefiak, Thomas; Berg-Nielsen, Turid Suzanne (Peer reviewed; Journal article, 2016)
      «Child and Adolescent Psychiatric Assessment (CAPA)» ble utgitt av Angold og kolleger i 2008. CAPA ble oversatt til norsk av Jozefiak i 2010. «Preschool Age Psychiatric Assessment (PAPA)» ble utgitt i 2004 og ble oversatt ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Development and Well-Being Assessment (DAWBA) 

      Brøndbo, Per Håkan; Martinussen, Monica (Journal article; Peer reviewed, 2013-11-19)
      Development and Well-Being Assessment (DAWBA) ble utviklet på 1990-tallet i Storbritannia som et diagnostisk verktøy for å fange opp vanlige barne- og ungdomsdiagnoser (DSM-IV) (Goodman et al., 2000). Den norske oversettelsen ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Eating Disorder Inventory, versjon 3 (EDI-3) 

      Kaiser, Sabine; Martinussen, Monica (Journal article; Peer reviewed, 2015-01-22)
      Eating Disorder Inventory (EDI) ble utviklet av Garner, Olmstead og Polivy i 1983. Den ble oversatt til norsk av Øyvind Rø og Jan H. Rosenvinge. Den tredje versjonen av EDI ble publisert i 2004 og er en revidert utgave av ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Eyberg Child Behavior Inventory (ECBI) 

      Reedtz, Charlotte; Martinussen, Monica (Journal article; Peer reviewed, 2011-11-30)
      Eyberg Child Behavior Inventory (ECBI) ble utviklet på 70-tallet i USA (Eyberg & Ross, 1978) som et kartleggingsverktøy for å avdekke atferdsproblemer hos barn og unge i alderen 2 til 16 år. ECBI ble oversatt til norsk i ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Fem til Femten (5-15) 

      Hysing, Mari; Bøe, Tormod (Journal article; Peer reviewed, 2013-03-19)
      Fem til Femten (5-15) er en foreldreutfylt kartlegging av vansker hos barn i alderen fem til femten år på områdene motorikk, eksekutiv funksjoner, persepsjon, hukommelse, språk, sosiale ferdigheter, læring og psykisk helse. ...

      Contact Us | Send Feedback

      Privacy policy
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Service from  Unit
       

       

      Browse

      ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

      My Account

      Login

      Contact Us | Send Feedback

      Privacy policy
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Service from  Unit