• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • RBUP Øst og Sør
  • Publikasjoner fra Cristin - RBUP
  • View Item
  •   Home
  • RBUP Øst og Sør
  • Publikasjoner fra Cristin - RBUP
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Måleegenskaper ved den norske versjonen av Teacher's Report Form (TRF)

Kornør, Hege; Drugli, May Britt
Journal article
Thumbnail
View/Open
TRF_nyOKK.pdf (665.9Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2386073
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Psychological Test Evaluations (PsykTestBarn artikler) [68]
  • Publikasjoner fra Cristin - RBUP [117]
Original version
PsykTestBARN 2011, 1:7  
Abstract
Beskrivelse. TRF inngår som én av tre tester i Achenbach System of Empirically Based

Assessment (ASEBA). Thomas Achenbach og Leslie Rescorla står bak denne testen, som

kom ut i sin originalversjon på engelsk 2001. Torunn S. Nøvik og Sonja Heyerdahl

publiserte den norske oversettelsen av TRF i 2002. TRF skal besvares av lærere for å

kartlegge faglig fungering, tilpasning og problemområder hos barn og ungdom i

skolealder. Problemdelen har én totalskåre som danner utgangspunkt for forskjellige

subskalaer for syndromer eller klynger av problemområder. TRF fylles ut på mindre enn

30 minutter. Det kreves testspesifikk opplæring, samt pedagog-, psykolog- eller

legeutdannelse, evt minst 3-årig høgskoleutdanning innen helse-/sosialfag, for å

administrere og skåre TRF.

Litteratursøk. Basert på et systematisk litteratursøk inkluderte vi 17 publikasjoner fra 14

norske studier i denne oversikten. Studiene hadde utvalg fra både kliniske og generelle

populasjoner, med utvalgsstørrelser på 16 – 2688.

Psykometri. To av de inkluderte publikasjonene rapporterte normdata fra

representative utvalg fra en norsk generell populasjon (6-13 år) og fra barn (6-12 år) i

Møre og Romsdal. Tre publikasjoner rapporterte begrepsvaliditet i form av korrelasjoner

mellom TRF-skårer og skårer fra andre instrumenter. Den indre konsistensen varierte fra

Cronbachs α 0,84 til 0,97 i de studiene som rapporterte dette målet. Ingen av

publikasjonene rapporterte data for kriterievaliditet eller test-retestreliabilitet.

Konklusjon. Den norske versjonen av TRF har ett nasjonalt normgrunnlag og ett for

Møre og Romsdal. Målene på begrepsvaliditet var vanskelige å tolke på grunn av uklar

relevans og små koeffisienter. Mål på kriterievaliditet ble ikke identifisert.

Hovedskalaene har god til svært god indre konsistens basert på flere utvalg, hvorav ett

stort. Det foreligger ingen informasjon om test-retest reliabilitet for den norske TRFversjonen.

Til tross for en omfattende forskningslitteratur er dokumentasjonen av

måleegenskapene til den norske versjonen av TRF mangelfull. Dette bør gjenspeiles av at

det utøves skjønn i tolkningen av enkeltindividers skårer i klinisk praksis. Videre bør

framtidige studier som bruker TRF fortsatt fokusere på måleegenskaper, og da særlig

diagnostisk nøyaktighet, men også begrepsvaliditet, test-retest reliabilitet og normer.
Description
-

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit