Måleegenskaper ved den norske versjonen av Brown Attention-Deficit Disorder Scales for Children and Adolescents, 3-7 år (Brown ADD Scales 3-7)
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2393658Utgivelsesdato
2011-11-29Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Bøe, T. & Hysing, M. (2011). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Brown Attention-Deficit Disorder Scales for Children and Adolescents, 3-7 år (Brown ADD Scales 3-7). PsykTestBarn, 1:10.Sammendrag
Brown ADD Scales (3-7) er et instrument som kartlegger et bredt spekter av ADHD-symptomer, samt funksjonsnedsettelse i eksekutive funksjoner som antas å være relatert til ADHD, hos barn i førskolealder. Instrumentet er utviklet av Tomas E. Brown, og det foreligger en offisiell norsk oversettelse gjort av Tone M. Anderssen tilgjengelig fra Pearson Assessment. Instrumentet kan benyttes som et intervju med foreldre/foresatte, men også brukes som et spørreskjema når det administreres til skole-/førskolelærere. Instrumentet har 44 ledd og kan gjennomføres på mindre enn 30 minutter. Kompetansekrav for bruk av Brown ADD Scales (3-7) er generell opplæring i testbruk, samt yrkesstatus som psykolog.
Det systematiske litteratursøket identifiserte ingen publikasjoner som tilfredsstilte inklusjonskriteriene.
Ingen av de inkluderte publikasjonene inneholdt dokumentasjon om de psykometriske egenskapene ved den norske versjonen av Brown ADD Scales (3-7).
De psykometriske egenskapene ved den norske versjonen av Brown ADD Scales (3-7) er ikke dokumentert.