RBUP Øst og Sør: Nye registreringer
Viser treff 81-100 av 154
-
Substance abuse and personality disorder comorbidity in adolescent outpatients: are girls more severely ill than boys?
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Background Substance use disorders (SUDs) constitute a major health problem and are associated with an extensive psychiatric comorbidity. Personality disorders (PDs) and SUDs commonly co-occur. Comorbid PD is characterized ... -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Youth Level of Service/Case Management Inventory (YLS/CMI)
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Youth Level of Service/Case Management Inventory (YLS/CMI) er utviklet i Canada av Andrews og Hoge på 1990-tallet, til hjelp i utvikling og oppfølging av tiltaksplaner for unge lovbrytere (12-17 år). YLS/CMI kartlegger ... -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Multidimensional Anxiety scale for children (MASC)
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Multidimensional Anxiety Scale for Children (MASC) er et spørreskjema som brukes for å kartlegge symptomer på angst hos barn og unge. I den amerikanske manualen er det normer for barn og unge i alderen 8–17 år. MASC ble ... -
Diagnostisk nøyaktighet ved algoritmen til den norske versjonen av Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ-algoritmen)
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) er et sett spørreskjema med tre informantversjoner: foreldre, lærere og barn ≥ 11 år. Måleegenskapene ved de ulike informantversjonene av SDQ er vurdert i separate ... -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Strengths and Difficulties Questionnaire, foreldrerapport (SDQ-P)
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) er et sett spørreskjema for utfylling av foreldre, lærere og barn ≥ 11 år. SDQ ble opprinnelig utgitt på engelsk av Robert Goodman i 1997. I 1999 kom de norske versjonene, ... -
Prevention of Anxiety and Depression in Children: Acceptability and Feasibility of the Transdiagnostic EMOTION Program
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Anxiety and depression are common psychological difficulties among children who have negative effects on multiple life domains. The two disorders co-occur at high rates and programs that target both disorders offer an ... -
Self-reported quality of life and self-esteem in sad and anxious school children
(Journal article, 2016) -
The implementation of internet interventions for depression: A scoping review
(Journal article, 2016)Background: Depression is one of the most common mental health problems among adults, but effective treatments are not widely accessible. The Internet holds promise as a cost-effective and convenient delivery platform of ... -
Personality disorders and Axis I comorbidity in adolescent outpatients with ADHD
(Journal article, 2016)Background Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is a lifelong condition which carries great cost to society and has an extensive comorbidity. It has been assumed that ADHD is 2 to 5 times more frequent in boys ... -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Eating Disorder Inventory, versjon 3 (EDI-3)
(Journal article; Peer reviewed, 2015-01-22)Eating Disorder Inventory (EDI) ble utviklet av Garner, Olmstead og Polivy i 1983. Den ble oversatt til norsk av Øyvind Rø og Jan H. Rosenvinge. Den tredje versjonen av EDI ble publisert i 2004 og er en revidert utgave av ... -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Behavior Rating Inventory Executive Function (BRIEF), foreldreversjon
(Journal article; Peer reviewed, 2014-12-09)Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF) er et foreldreutfylt spørreskjema for barn i alderen 5-18 år. Det brukes som mål på overordnete kognitive kontrollfunksjoner i hverdagen, betegnet som eksekutive ... -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Aberrant Behavior Checklist (ABC)
(Journal article; Peer reviewed, 2015-05-07)Aberrant Behavior Checklist (ABC) er et spørreskjema som brukes for å kartlegge atferdsproblemer hos barn, ungdom og voksne med utviklingshemning. I den amerikanske manualen er det normer for alderen 6 til 89 år. ABC ble ... -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Resilience Scale For Adolescents (READ)
(Journal article; Peer reviewed, 2015-05-18)Resilience Scale for Adolescents (READ) er et selvrapport spørreskjema for ungdom som måler resiliens; evnen til å håndtere stress og negative livshendelser. Skjemaet er utviklet av Hjelmedal, Friborg, Stiles, Martinussen ... -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Ages & Stages Questionnaire: Social and Emotional (ASQ:SE)
(Journal article; Peer reviewed, 2013-09-06)Ages & Stages Questionnaire: Social and Emotional (ASQ:SE) er et screeningverktøy for å kartlegge sped- og småbarn i risikosonen for å utvikle sosiale eller emosjonelle vansker (Squires, Bricker & Twombly, 2003). I 2007 ... -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Søvnvaner hos barn, Children`s Sleep Habits Questionnaire (CSHQ)
(Journal article; Peer reviewed, 2013-09-11)Søvnvaner hos barn (The Children´s Sleep Habits Questionnaire) er et foreldreutfylt spørreskjema. Formålet er å kartlegge søvnvaner og de hyppigst forekommende søvnvanskene hos barn mellom 4 og 10 år. Vårt systematiske ... -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Fem til Femten (5-15)
(Journal article; Peer reviewed, 2013-03-19)Fem til Femten (5-15) er en foreldreutfylt kartlegging av vansker hos barn i alderen fem til femten år på områdene motorikk, eksekutiv funksjoner, persepsjon, hukommelse, språk, sosiale ferdigheter, læring og psykisk helse. ... -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Brown Attention-Deficit Disorder Scales for Children and Adolescents, 8-12 år (Brown ADD 8-12)
(Journal article; Peer reviewed, 2012-01-06)Brown ADD Scales (8-12) er et instrument som kartlegger et bredt spekter av ADHD-symptomer, samt funksjonsnedsettelse i eksekutive funksjoner som antas å være relatert til ADHD, hos barn i skolealder. Instrumentet er ... -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Development and Well-Being Assessment (DAWBA)
(Journal article; Peer reviewed, 2013-11-19)Development and Well-Being Assessment (DAWBA) ble utviklet på 1990-tallet i Storbritannia som et diagnostisk verktøy for å fange opp vanlige barne- og ungdomsdiagnoser (DSM-IV) (Goodman et al., 2000). Den norske oversettelsen ...