Blar i RBUPs vitenarkiv på tittel
Viser treff 88-107 av 154
-
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Marschak Interaction method (MIM)
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Mullen Scales of Early Learning (MSEL)
(Journal article, 2013)Mullen Scales of Early Learning (MSEL) ble første gang publisert i USA i 1995 (Mullen, 1995) som en test for å kartlegge kognitive evner hos barn i alderen 0-68 mnd. Forlaget Pearson eier rettighetene til testen og er ... -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Mullen Scales of Early Learning (MSEL)
(Journal article, 2013)Mullen Scales of Early Learning (MSEL) ble første gang publisert i USA i 1995 (Mullen, 1995) som en test for å kartlegge kognitive evner hos barn i alderen 0-68 mnd. Forlaget Pearson eier rettighetene til testen og er ... -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Multidimensional Anxiety scale for children (MASC)
(Journal article, 2017) -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Multidimensional Anxiety scale for children (MASC)
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Multidimensional Anxiety Scale for Children (MASC) er et spørreskjema som brukes for å kartlegge symptomer på angst hos barn og unge. I den amerikanske manualen er det normer for barn og unge i alderen 8–17 år. MASC ble ... -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Parental Stress Scales (PSS)
(Journal article, 2013)Beskrivelse. Parental Stress Scale (PSS) er et spørreskjema med 18 utsagn som foreldre skal besvare for å gi et mål på stressnivå forbundet med det å være foreldre. Instrumentet ble utgitt på engelsk av de amerikanske ... -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Parenting Stress index, 3. versjon (PSI)
(Journal article, 2011)Beskrivelse. Parenting Stress Index (PSI) er et spørreskjema som skal gi mål på stress i foreldre-barnrelasjonen. Sju skalaer for foreldreegenskaper og seks skalaer for barneegenskaper angir til sammen det totale stressnivået. ... -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Resilience Scale For Adolescents (READ)
(Journal article; Peer reviewed, 2015-05-18)Resilience Scale for Adolescents (READ) er et selvrapport spørreskjema for ungdom som måler resiliens; evnen til å håndtere stress og negative livshendelser. Skjemaet er utviklet av Hjelmedal, Friborg, Stiles, Martinussen ... -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia for School-Aged Children: Present and Lifetime Version (6-18) (Kiddie-SADS-PL)
(Journal article, 2016)Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia for School-Age Children- Present and Lifetime Version (K-SADS-PL) er et semi-strukturert diagnostisk intervju for å evaluere nåværende og tidligere episoder av psykopatologi ... -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED).
(Journal article, 2015)Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED) ble utviklet av Boris Birmaher for å måle angstsymptomer hos barn og unge. Første versjon kom i 1997 (38 testledd) og ble revidert i 1999 (41 testledd). ... -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Self-Perception Profile for Adolescents (SPPA)
(Peer reviewed; Journal article, 2019)«Self-perception Profile for Adolescents (SPPA)» er et spørreskjema for selvrapportering av domene-spesifikk og global selvoppfatning. SPPA ble laget i 1988 av Susan Harter ved University of Denver, USA. Spørreskjemaet ble ... -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Sense of Coherence (SOC)
(Journal article, 2018) -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Strengths and Difficulties Questionnaire, foreldrerapport (SDQ-P)
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) er et sett spørreskjema for utfylling av foreldre, lærere og barn ≥ 11 år. SDQ ble opprinnelig utgitt på engelsk av Robert Goodman i 1997. I 1999 kom de norske versjonene, ... -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Strengths and Difficulties Questionnaire, lærerrapport (SDQ-T)
(Journal article, 2014)Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) er et sett spørreskjema for utfylling av foreldre, lærere og barn ≥ 11 år. SDQ ble opprinnelig utgitt på engelsk av Robert Goodman i 1997. I 1999 kom de norske versjonene, ... -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Strengths and Difficulties Questionnaire, selvrapport (SDQ-S)
(Journal article, 2013)Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) ble opprinnelig utgitt på engelsk av Robert Goodman i 1997. I 1999 kom den norske versjonen, basert på en oversettelse og tilbakeoversettelse ved Einar Heiervang og kollegaer. ... -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Strengths and Difficulties Questionnaire, selvrapport (SDQ-S)
(Journal article, 2013)Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) ble opprinnelig utgitt på engelsk av Robert Goodman i 1997. I 1999 kom den norske versjonen, basert på en oversettelse og tilbakeoversettelse ved Einar Heiervang og kollegaer. ... -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Swanson, Nolan og Pelham vurderingsskala for lærere og foreldre - versjon IV (SNAP-IV)
(Journal article, 2011)Beskrivelse. SNAP-IV er et spørreskjema som skal måle ADHD-symptomer og atferdsproblemer hos barn i skolealder. Det har 90 testledd fordelt på åtte skalaer, og tar under 30 minutter å fylle ut. Den engelskspråklige ... -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Søvnvaner hos barn, Children`s Sleep Habits Questionnaire (CSHQ)
(Journal article; Peer reviewed, 2013-09-11)Søvnvaner hos barn (The Children´s Sleep Habits Questionnaire) er et foreldreutfylt spørreskjema. Formålet er å kartlegge søvnvaner og de hyppigst forekommende søvnvanskene hos barn mellom 4 og 10 år. Vårt systematiske ... -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Teacher's Report Form (TRF)
(Journal article, 2011)Beskrivelse. TRF inngår som én av tre tester i Achenbach System of Empirically Based Assessment (ASEBA). Thomas Achenbach og Leslie Rescorla står bak denne testen, som kom ut i sin originalversjon på engelsk 2001. Torunn ...