Måleegenskaper ved den norske versjonen av Teacher's Report Form (TRF)
Journal article
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2386073Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
PsykTestBARN 2011, 1:7Sammendrag
Beskrivelse. TRF inngår som én av tre tester i Achenbach System of Empirically Based
Assessment (ASEBA). Thomas Achenbach og Leslie Rescorla står bak denne testen, som
kom ut i sin originalversjon på engelsk 2001. Torunn S. Nøvik og Sonja Heyerdahl
publiserte den norske oversettelsen av TRF i 2002. TRF skal besvares av lærere for å
kartlegge faglig fungering, tilpasning og problemområder hos barn og ungdom i
skolealder. Problemdelen har én totalskåre som danner utgangspunkt for forskjellige
subskalaer for syndromer eller klynger av problemområder. TRF fylles ut på mindre enn
30 minutter. Det kreves testspesifikk opplæring, samt pedagog-, psykolog- eller
legeutdannelse, evt minst 3-årig høgskoleutdanning innen helse-/sosialfag, for å
administrere og skåre TRF.
Litteratursøk. Basert på et systematisk litteratursøk inkluderte vi 17 publikasjoner fra 14
norske studier i denne oversikten. Studiene hadde utvalg fra både kliniske og generelle
populasjoner, med utvalgsstørrelser på 16 – 2688.
Psykometri. To av de inkluderte publikasjonene rapporterte normdata fra
representative utvalg fra en norsk generell populasjon (6-13 år) og fra barn (6-12 år) i
Møre og Romsdal. Tre publikasjoner rapporterte begrepsvaliditet i form av korrelasjoner
mellom TRF-skårer og skårer fra andre instrumenter. Den indre konsistensen varierte fra
Cronbachs α 0,84 til 0,97 i de studiene som rapporterte dette målet. Ingen av
publikasjonene rapporterte data for kriterievaliditet eller test-retestreliabilitet.
Konklusjon. Den norske versjonen av TRF har ett nasjonalt normgrunnlag og ett for
Møre og Romsdal. Målene på begrepsvaliditet var vanskelige å tolke på grunn av uklar
relevans og små koeffisienter. Mål på kriterievaliditet ble ikke identifisert.
Hovedskalaene har god til svært god indre konsistens basert på flere utvalg, hvorav ett
stort. Det foreligger ingen informasjon om test-retest reliabilitet for den norske TRFversjonen.
Til tross for en omfattende forskningslitteratur er dokumentasjonen av
måleegenskapene til den norske versjonen av TRF mangelfull. Dette bør gjenspeiles av at
det utøves skjønn i tolkningen av enkeltindividers skårer i klinisk praksis. Videre bør
framtidige studier som bruker TRF fortsatt fokusere på måleegenskaper, og da særlig
diagnostisk nøyaktighet, men også begrepsvaliditet, test-retest reliabilitet og normer.
Beskrivelse
-